Site Overlay

Konfirmační zkreslení – koho postihuje a jak se mu vyhnout

Nevyhýbá se nikomu. Tento jev může postihnout kohokoliv, nevybírá si ani věk, ani společenské postavení.

O co se vlastně jedná?

V zásadě jde o způsob vyhledávání a filtrování informací. Každý člověk má většinou na nějaký problém svůj vlastní náhled již od počátku diskuze. Čím více je přesvědčený o tomto svém náhledu na věc, tím více může do osidel konfirmačního zkreslení zabřednout. Mozek vždy hledá snadnější cestu, jak pochopit čím dál složitější svět kolem nás. Podstata tohoto fenoménu je relativně jednoduchá. Jedná se o podvědomé vyhledávání pouze takových informací, které potvrzují náš názor. Ostatní fakta pak nebereme v úvahu, nebo je nějakým způsobem zlehčujeme. Má-li diskutované téma emoční charakter, nebo zabarvení, je tendence k selektivnímu uvažování o to větší a reakce na opačný názor bývá taktéž emotivní až agresivní.
rozsvícená žárovka

Zastánci konspiračních teorií

Narazíte-li hlavně v internetových diskuzích na zastánce jakýchkoli konspiračních teorií, vězte, že vás čeká nelehký boj s jedincem, který je k informacím jdoucím proti jeho světonázoru slepý a hluchý. Jedná se o tu nejtěžší formu, kdy máte pocit, že daný člověk žije v úplně jiné realitě než vy. Jen tak mimochodem to stejné si myslí váš protivník o vás. Můžete snést argumentů kolik chcete, ale tuhle bitvu nemůžete vyhrát. Budete nejspíše zahrnuti výplody dávno vyvrácených mýtů a všech typů argumentačních faulů, jejichž použití jde s konfirmačním zkreslením ruku v ruce. Nejrozumnější je debatu ukončit a věnovat se něčemu smysluplnějšímu.
kniha a brýle

Jak neupadnout sám do kalných vod tohoto druhu kognitivního zkreslení

 Je několik jednoduchých zásad, které riziko minimalizují.

      Buďte poctiví sami k sobě a nebojte se přiznat si chybu.

      Vyslechněte i názor se kterým nesouhlasíte.

      Ověřujte si fakta z různých zdrojů.

      Používejte ověřené zdroje informací.

      Uvažujte pokud možno bez emocí.

      Jednoduchá řešení složitých problémů ve většině případů nefungují, i když jsou velice lákavá.

      Zbavte se předsudků a k problému vždy přistupujte s maximálně otevřenou myslí.

      Nepodléhejte falešným autoritám, expert, nebo třeba i nositel Nobelovi ceny v jednom oboru nemusí být odborník v oboru jiném.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup